En hel dag i västerås nya Tingsrättslokaler.

Vaknade på tok för tidigt idag. PÅ TOK!! Kvart över två...närmare bestämt av en snorig Jonathan. Fy fasiken snacka om vimmelkantig. Men vi gjorde rent en snorig näsa, han fick en alvedon (tog ingen temp med tyckte han va varm) Amma och ersättning. Tog väl si så där en timme. Sen tog det en halv timme för mig att somna om. Sedan tog det ca 2 timmar så var lillskrutt vaken igen och igentäpptare. Så i med nässpray och så sov jag till kvart i sex när Alexander kom. Då fick jag nog...
Men även fast jag var uppe i tid fick jag stressa mig iväg i morse. 20 över åtta skulle pappa hämta mig. Å då skulle ungarna våra vara klara och uppe hos Vickan och Vevve för att bli passade.
Det var stress på högsta nivå  
Men jag hann iof helt osminkad men vad gör det. Jag skulle ju bara till rätten för att sitta där som stöd. Dock utan frukost i magen. Tur barnen fick och var på klädda och hade med sig det som skulle behövas.
Fick sällis med i rätten. Det var uppskattat. För det är endå rätt så trist och påfrästande. Å skönt att ventilera i pauserna om man har samma uppfattning eller om jag som Lekmanna övervakare tar "min" personen parti. Eller lixom kolla av hur man ser saker.
Vi hade ju fått uppfattning om att det skulle gå rätt fort...MEN så var icke fallet. 9-12 sedan hem och amma och byta plats på barnen.
Kastade i mig lunch och pejlade av hur min sambo hade haft det på sin kurs.
OM brott och straff och åsikter och insikter
Vi hade en rätt bra diskution han och jag. Det är INTE ofta vi tänker och tycker lika men det gjorde vi i detta fall.
(återkommer till detta)
Ja, jag var alltså i tinget för att lyssna på en förhandling som gäller den person jag är övervakare till. Det var rätt så intressant att följa den och höra.
Tungt bara att den tog hela dagen.
Tillbacks dit till 14:00 för att höra vittnen och höra vad rätten tog för beslut. 15:45 var det färdigt.
Villkorligt frisläpt med rättensbesked nästa fredag.
Dem ville väl hem så här fredag eftermiddag annars brukar beslut ta i sådana här "lättamål" var iaf vad åklagaren och jag pratade om under en av pauserna.
Kanske skulle bli åklagare... *pust* 7 år till i skolan...   
Kanske inte det...Men dom har ju en fetinglön iaf dem här som jobbar som advokater och åklagare och dommare. Det är ju inga 19.500 i månaden före skatt iaf... Det är väl iaf det tre dubbla skulle jag gissa.

Sprang upp till mamma som även hon jobbar i detta nya fina hus vid västerås centralstation. Kollade in deras nya lokaler och fick hjälpa mammas jobbarkompis Anneli och laga en utskrivningsaparat.
HAHAHAAA
Frågade om dem inte hade nå karlar på denna arbetsplats som kunde hjälpa till med sånt där. Men det hade dem tydligen inte...Karlar hade dem men ingen med tummen rätt. 
När jag var hemma kvart i fem var jag helt slut i huvudet... Å så hade vi miljoner ungar här som levde rövare och en vislande sambo...
Whiiiiii!!
Mat och badning och grejning med barnen.
Jullan var här och lekte med Zebastian dem dansade och hade det roligt. Zeb har tv och data förbud för att han i tisdags rullade runt i en vattenpöl med två av sina vänner på skolgården. UTAN gymmistövlar och regnkläder. Å då hade både jag, nicke och hans pappa skällt och talat om på måndagen hur viktigt det var att klä på sig efte vädret och han hade lovat dyrt och heligt att ALDRIG göra om det...
Sååå nu är det ingen tv förrän på söndag eftermiddag/kväll.

JO...
Niklas och hans kurskamrater har i veckan diskuterat och jobbat massor med olika saker på en facklig utbildning.
Dem hade pratat om brott och straff.

Å av någonkonstig annledning tycker nästan alla.
Eller det är farligt att skriva nästan och oftast. Men iaf när jag diskuterar detta med många så säger dem flesta.
DET SKULLE VARA HÅRDARE STRAFF...DET SKULLE VARA LÄNGRE STRAFF eller DET SKULLE FINNAS LIVSTIDSFÄNGELSE.
Men vill man verkligen det när man själv hamnar i den sitsen.
Nu menar jag inte att man själv ska begå ett brott utan om någon närstående som man håller av och älskar begår ett brott. INTE Vill man väl då att den ska få det hårdaste straffet.
VIST SKA MAN FÅ ETT STRAFF OM MAN INTE KAN HÅLLA SIG TILL REGELRÄTT BETEENDE.

Men köper alla detta!!??

Det kan ju faktist vara min SON som hamnar i fel gäng...Som gör fel i traffiken...Som blir aggresiv och spöar någon...som gör något "fel": Någon av mina barn kan tom bli våldsbottsling eller våldtäcksman.
 (NU VILL JAG INTE TRO PÅ DETTA MEN OM MAN SKALL VARA KRASS OCH SE DET PÅ DEN HÅRDA VÄGEN)
Vill jag då att mitt barn ska få det hårdaste straffet och jag inte kommmer få se honom på ÅR??
Jag är helt för straff om man har gegått ett brott. Det är inte det jag menar med detta jag skriver.

Om man tex har blivit straffad förr ska man då få ett hårdare straff nästa gång?
Eller är det hjälp man ska få då i första hand?

Mina barn mina underbara små söta söner kan hamna fel här i livet. Även fast jag uppfostrar dem och försöker att informera för fulla muggar vad som är fett ocoolt och inte.
Kan det vara min son som hamnar i ett krogbråk och klappar till någon ska han då behöva bli så hårt straffad?
Idag (vad jag förstått har ingen fakta så där rätt ut)
Så får en som misshandlat någon hårdare straff än den som åker dit för narkotikabrott. ÄR DET RÄTT?
Att den som säljer knark till snorisar på stan får mildare straff än den som klappar till någon på krogen?
Det är klart mina barn kan bli utsatta för brott och det kan vara så att jag själv vill mörda för att någon har utsatt och gjort mina barn illa...Men det kan ju faktist vara så att mina egna barn utsätter någon annan för något hemskt...

Det jag menar med detta är att man nog ska tänka lite först... för det är inte ALLTID MINA BARN OCH ANDRAS UNGAR...
Det kan lika gärna vara så att det är ANDRAS BARN OCH MINA UNGAR!!

NU
ska jag sova sött...för jag är helt tjock i huvudet efter all information och allt jag lyssnat på idag!!
Puss på er!! // MARIA MAROSKA

Kommentarer
Postat av: Mickis

Vilka kloka ord!!!! Mycket tänkvärt du....kram

2008-08-22 @ 22:56:56
URL: http://mickis74.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0