Jag har en vän som jobbar på en anstalt

Här om kvällen när vi var ute och drack ett glas rött... (eller fler) Berättade hon om nya regeln om rökning. Eller vi började prata om våran nya regel sedan års skiftet på mitt jobb. Om rökfria arbetsplatser.
Då berättade hon att på anstalten får dem tre cigg per dag. Å dem får endas rökas på rastgården. Å denna rastgård får nyttjas en timme per dag på eftermiddagen. Å på rastgården får man inte dricka kaffe men cola *skrattar*
Tänk er en kopp kaffe och en cigg. Fundersam  eller inte...
Men iaf jag tycker att det är överförmynderi alltså ärligt.. Det är samma som på mitt jobb. DU FÅR INTE RÖKA PÅ DIN ARBETSTID. Men du får röka på din rast... MEN inte i dina arbetskläder och inte på jobbets område. Utan när du har din 30 minuters rast ska du äta,kissa, bytaom och sedan hinna över gatan för att röka.
Men på anstalten i sala tex har dem ju byggt rökbalkonger för miljoner..:SOM INTE FÖR ANVÄNDAS...
Är inte de himmlans knasigt??
Jag är helt imot saker som måste tvingas fram. JAG kan köpa att man inte får röka på sin arbetsplats och smita ifrån ditt arbete.
TROOO mig jag har jobbat på ett kortis här i stan och oj vad många som smet från arbetet och i stället stod på balkongen/altanen och rökte och snacka skit. För hur det än är så är rökning sociallt... Så är det! Röker ingen annan röker man inte själv heller.
OM man inte är en inbiten riktig rökare...
Jag sitter ju i komunals styrelse här i stan och står helt klart bakom en rökfri arbetsplats. Men det måste göras stegvis. INTE Som ett beslut...PANG BOM... det skulle jobbats fram en plan med alla inblandade rökare. IOF kan inte tusentals anstälda tycka lika. Men jag tyckte det här med rökfria arbetsplatser hos oss kom PANG BOM SÅÅÅÅÅ NU ÄR DET KLART!!
Men det kanske är så det måste skötas...
Nu tror ju jag ärligt inte många byter om går ner/ut och röker. Å tänk dem som jobbar i hemtjänsten som inte "får" röka mellan brukarna. Som kanske vill röka av sig och lugna ner sig mellan varven.
Tro mig jag har jobbat inom hemtjänsten och ibland ville tom jag ta en cigg Räcka ut tungan

Men iaf över till dem här intärnerna... Dem köper alltså cigg på kiosken...kiosk personalen skriver namn på paketet och ger dem till plitarna som varje morgon delar ut tre cigg i ett kuvert där det står namn och hur många cigg som är kvar i paket som är inlåst hos dem.
ÄR INTE det lite överförmideriii...

jag kan köpa att dem inte ska ha cigg och röka på rummet och kan begå självmord eller tända eld på hella celler eller vad dem nu kan tänkas göra med dessa cigg och tändare.
Men allvarligt "du" begår ett brott och är rökare "du" får din dom och får fängelse och vips så måste "du" typ sluta röka för att någon högre säger att anstaleterna ska vara rökfria.
KLART att ANTSTALTERNA ska vara rökfria men rökarna då... ANVÄND RÖKBALKONGERNA... Räcka ut tungan se till att det finns personal som kan hjälpa till vid rökning... *skrattar*

Men så är det faktist på mitt jobb. Vi hjälper våra brukar att nyttja tobak för dem inte kan göra det själv men ändå vill nyttja det.
Så vi ska alltså vara deras högra hand vid rökning och snusning.
Det betyder att jag på mina 12 timmarspass på jobbet röker.
Eller hjälper till att iaf röka 5-8 ggr per arbetspass.
Eller ta fram en prilla och göra iordning ungefär var 45 minut förutom när det vilas.
Jag är inte rökare... Å tycker det är ap trist att behöva stå där och hjälpa till för det är deras eget boende. Men dem på anstalten då...det är ju deras boende med en tid.
NEJ... jag ska inte propagera för rökning... Min mening med att skriva var... att jag tycker det är helt sjukt att det är lite dagisfasoner på det där med DU FÅR BARA RÖKA TRE CIGG...å vem har tagit fram regeln med just tre cigg per dag?? Å ÄR DET SÅ HÄR??
Är det så... att en grupp setat ner och diskutera vad som är rimmligt att röka på den här timmen på rastgården??
Det kanske är super bra och det är bara jag som reagerade som jag gjorde?? // MARIA MAROSKA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0