Familjetid...

på schema tror ni på det?
Det är mitt nya förslag här hemma för att man inte skall känna att man försummar sina intressen eller sina vänner.
Att man sedan kan vara flexibel med vilken dag just familjedagen ska vara är ju ett måste. Anser jag...
Jag tog detta förslag ikväll för att Nicke känner att han försummar vänner och aktiviteter. Eller att jag fått honom att försumma det... Kanske ska vara så ärligt att jag ofta alltid jämt tjattat på med familjetid. Å med familjetid menar jag inte att man häckar hemma hela familjen men gör olika saker.
Men vi har aldrig fått det riktigt strukturerat.
Vist är Nicke på Lan och han har sina vänner...Det är inte det...
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara...
Jag menar alltså...att en dag i veckan..(kväll) engnar man sig till sin familj. Men gör något extra.. Å då menar jag inte i matväg som chips och godis.
Utan en kväll i veckan egnar vi oss till varanndra.
Jag gav förlaget att även iår köpa en så där bra familjekallender att skriva i.
Där alla har sitt namn och att man skriver i sina aktiviteter och vad man skall göra. För att man ska kunna ha dessa familjekvällar.
Jag saknar dem... Å jag kan nästan våga sätta mitt huvud att våra barn med kommer att uppskatta dem.
Mitt förslag var att man pekar ut tex i 2-3 veckor framåt vilken kväll som ska vara familjekvällen. Å då behöver det inte vara en helgkväll. För där kanske jag eller nicke vill gå ut med våra vänner på ett glas vin eller bara som Nicke gillar att göra. Spela tv spel hemma hos någon vän med en bira eller många...
Jag behöver inte ha just helgen som familjekväll. Å det behöver inte äns vara en kväll. Det kan vara lördagförmiddag med spel och lite finare dukning och mat till lunch.
Bara vi gör det tillsammans.
Jag känner som vi tappat bort varanndra och glömt bort det här med familjekännslan. Att duma ord och påhopp blivit till envana.
Å det är inte bra...
Vi har omogna vuxendiskutioner... Kanske inte idag... Det började som omget meddurå prat. Men slutade med en relativ vettig dialog.
Struktur är a och o för att vi skall funka som familj...Hoppas jag.
Å det behövs så lite från mig för att det ska funka...
Det behövs så lite från Nicke med för att det ska funka....
Jag är den som måste ändra mitt tänk mest.
Å nu inte för att Nicke tycker det...utan för att det är så.
Jag är för egoistisk i mitt tänk välldigt ofta. Eller nästan för ofta...
Så de känns bra att jag hoppas och tror att jag kommer en bit till i min rätta Maria letande. Där jag vill hamna en gång när jag har jobbat klart med mig själv.
Jag vill vara den här tjejen som är glad hela tiden, som knappt har nå personliga bekymmer för dem har jag jobbat bort, jag vill kunna vara med mina barn utan att låta irriterad när jag tillrättarvisar dem, jag vill vara en mamma som uppskattar allt mina barn gör, å jag vill vara den här personen som inte vill ha kontroll på allt.
Även fast familjetid blir lite kontroll på vardagen så är det behövligt. Så behövligt att jag tror att det kommer bli bättre. Jag tror på det...
Jag tror på Nickes blick att han tvivlar men han är absolut inte motsträvig. Utan vi skall prova.

Att engagera sig i sin familj när man väl är hemma...Är väl ett måste? Eller är det de...Att man bara häckar hemma i tv soffan eller framför dator när barnen häckar på sina rum tycker inte jag är familjetid. Jag tycker inte det är att vara hemma och bry sig.
Jag är så jävla urusel på att egna mina barn min tid.
Iof så häckar jag med mina barn på ÖF och vi gör mkt dem dagarna Alexander är hemma från dagis.
Men det är egentid här hemma jag menar.
Jag är urusel på att pyssla, baka och trixa med mina barn.
Men jag är fett bra på att spela spel med barnen. Å då menar jag brädspel typ...inte dataspel.
Det är nog det jag måste bättra mig på...

Något jag mer måst bättra mig på är att minska utrymmet för våra barn att tjaffsa. Att göra lika dant vid vissa tillfällen i vårat dagliga liv skulle ju minska våra konflikter här hemma.
Något som tåls att tänka på och jobba på...

När jag ändå är på dett humör vad som ska ändras på...så behöver jag verkligen sluta med att bli så arg för fort.
Det funkar ju super bra för Nicke att prata... Jag pratar med men med mkt högre ton i min röst...Den arga tonen.

Nej jag har verkligen en del att jobba på.... Men familjetiden tror jag på!! Att göra lite extra mys för sin familj och med sin familj..TILLSAMMANS // MARIA MAROSKA


Kommentarer
Postat av: Mickis

Vi har haft samma diskussioner här hemma....att det känns som om vi glider åt olika håll och inte gör något tillsammans längre, men att det här måste vi göra nåt åt om vi ska funka tillsammans.



o att jag och T måste börja prata med varann igen, som vi alltid gjort förr....

2008-12-05 @ 07:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0