Om inte "man" säger ifrån

får "man" inte klaga då?

NEJ DET FÅR MAN INTE TYCKER JAG!!

Ofta får man höra...
vilka jävla tonåringar
vilka jävla snorungar
vilja jävla föräldrar dem måste ha
Att ingen gör något
Att ingen säger ifrån
Att ingen förälder gör något

Allt för ofta hör jag folk klaga på barn i samhället. Speciellt i grupper där man inte känner varann allt för väl. Jag och Nicke pratade om detta igår kväll.

När man träffas och berättar saker i stil med

"här är det sådant liv på valborg och jag förstår inte att någon inte säger ifrån"

Å någon hänger på...

"Ja tänk vilket herrans liv dem kan föra dessa ungdomar"
"å i såna där gäng som dem har nu hade aldrig vi"
"tänk va krimminella dem är nu förtiden"

osv.

Men hur är det egentligen...Hur ska vi ha det egentligen i vårat samhälla?
Jag anser ju så här... Å jag kan ha fett fel...
Men om någon av mina barn gör fel. Så vill jag att närmaste vuxen i vårat samhälle säger ifrån och tillrättavisar.
PÅ ett vänligt men på ett bestämt sätt.
Å yes!! På dem bara... Men på ett bra sätt...

Är man tyst som vuxen är det ju som att acceptera deras sätt att hålla på. Jag berättade igår för Nicke om min Ica situation. Å det stör mig så fruktansvärt...
Att hela Ica är full med vuxna människor men det enda man hör och ser är onda blickar och suckande...

vill ni höra... The kärring har pratat!!

Går in på ica. Ett gäng grabbar från högstadiet ska köpa frukt. Dem kastar runt med mandarinerna och ska pricka en påse. Dem har roligt och det stör mig absolut inte. Men rätt som det är så missar en av grabbarna mandarinpåsen med två mandariner. Å gänget på ca 5 grabbar i 14 års åldern ballar ur. Dem sparkar den ena mandarinen i mellan sig...
Å alla som äter mandariner vet att mandariner som får sig lite extra med stryk blir jävligt gäggiga islutänden.
Dem forsätter med nästa mandarin...
Redan vid första är jag på väg att säga till men väntar tills jag har packat i mina egna mandariner.
-Hörrni grabbar är det en sån himmla bra ide att sparka runt på en mandarin här inne. Någon kan göra illa sig.. antingen ni eller någon annan. Så ta upp det där och kasta i papperskorgen där...
DET BLIR TYST I HELA JÄVLA FRUKTAVDELNINGEN
-Ärligt grabbar någon av er får ta upp mandarinerna och kasta dem. För det är väl inte meningen att man ska sparka boll inne på ica med mandariner och speciellt inte med mandariner som ni inte äns tänket att betala.
DET BLIR ÄNNIU TYSTARE DET ÄR KNAPT SÅ NÅGON INNE I FRUKTEN VÅGAR ANDAS
-Gör det själv jävla kärring säger en av dem collare killarna. (tur jag vart cool själv en gång itiden och vet att ungdomar är på detta vis av en annledinng)
-Nej det får någon av er göra... Jag må vara en kärring som säger till er men jag anser att det är ett jävla sätt att hålla på som ni. För ingen av er skulle sparka boll med en mandarin om ni gick på ica med någon av era morsor.
En av killarna som ser lite förnärmad ut och faktist skäms tar upp mandarin skalen och kastar dem.
-Super bra grabben synd att dina tuffa polare inte kunde hjälpa till.
Två av grabbarna går och en hade redan gått. Det blev väl för pinsamt...

Men där inne på Ica står alltså fullt med vuxna människor och ingen vågar säga ifrån. Men alla vuxna människor tycker sig ha rätt att snacka skit om våra ungdomar.
Om alla vuxna människor skulle våga säga ifrån när Ungdomarna ballar ur så skulle samhället så mkt bättre ut...Tror jag iaf!

Å vadå...vilka gäng dem har nuförtiden...
Vadå...gick vuxna förr ensamma dem hängde inte i gäng? Eller med kompisar. Vi var ett kompisgäng på 10-12 tjejer som fortfarande är ett gäng.
Vi var 10-12 tjejer som testade på det mästa i tonåren vissa mer än andra.
Men nog fan sa vuxna till oss om vi balla ur och missköte oss.
Men jag tycker det blivit så jävla slappt...
Å vadå att skylla på våra ungdomar det blir bara pinsamt...för är det inte så att vi vuxna ska föregå med gottexempel?

Nej fuck off med attityden det är inte mina ungar så vem bryr sig. OM alla vuxna isamhället skulle kamma till sig lite och våga säga ifrån på ett BRA sätt så skulle det bli mkt lättare...
Å det skulle bli svårare för ungomar som verkligen vill ställa till det.
För hur det än är är vi väl iaf mer vuxna än barn som är coola och muppar sig på tex ica? // MARIA MAROSKA the kärring på ica...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0