Ska fortsätta på min fackliga anda så här på morgonen...


Jag var inte heller speciellt engagerad förr. Jag pratade mkt fackliga frågor på min arbetsplats, men jag var ju långt ifrån så engagerad som jag är idag.

Men jag tror att det är rädsla att vara okunnig, kanske tom är man rädd för att känna utanförskap i en sådan stor fackförening som vi är.
Just det här med...
Nej men jag vill inte gå själv... Jag känner ingen...
Bara som vuxen människa att komma till ett nytt möte och försöka hitta en bekväm plats att sitta på. Gärna brevid någon som säger något, så det inte blir så tyst.

Jag som snackar rätt mkt, är glad och gillar att höras tycker det är jobbigt att komma till ett nytt ställe. Med nya ansikten och sedan detta med att inte behöva vara ensam i en stor folksamling.

Men vad ska vi locka med...Vad har folk för ursäkter när dem inte kan komma på medlemsmöten?
Ska vi fixa gratis barnpassning till våra möten?
Eller förstår folk att det är okey att ta med sitt barn om man inte kan få tag i någon barnvakt.
Jag själv tycker inte barn är ivägen....Barn kan sysselsättas på många sätt för att inte "störa".
Men vad tycker våran fackförening egentligen om barn på medlemsmöten?
Jag kan ju då bara svara för mig själv. Jag tycker det är mer än ok så länge barnen inte springer om kring och gapar och skriker. Därför är barnpassning en bra grej.
Men skulle mer mammor och pappor komma då?
Fan jag vet  inte...

Ska vi locka med mat? Vad behöver våra medlemar för morot för att komma på medlemsmöten?

Sedan måste jag ju säga att varför i helafriden vill inte folk ha en bra fackförening med kämparglöd och med massor med folk på sina möten?
Det är ju på möterna vi pratar om hur vi vill ha det på våran arbetsplats.
INTE KAN VÄL SÄGA ATT VI INTE VILL HA EN BRA ARBETSPLATS... INGEN VA?
För är det så att folk inte är informerade tillräckligt? Att det är genom fackföreningen vi kan driva frågor...
Jag menar...Ska jag ta som ett exepel...

DU VILL DANSA....Du betalar in en avgift till din dansförening...Å du går dit för att lära dig att dansa.

Det är lika med din fackförening.

DU GÅR MED I FACKET....du betalar din fackavgift...och då går dit för att lära och påverka.

Men nej...folk betalar in sin fackavgift till SIN förening och sedan har dem mage att klaga på att facket inte gör något.

Facket är ALLAS... Ditt mitt deras och andras. Facket är dem som betalar sin fackavgift.
Facken är inte någon instanns långt bort.
Facket är ditt ditt som betalar din fackavgift varje månad.

Å argumentet jag kan inte lära mig något är FETTA FEL... facket erbjuder massor med studiecirklar och kurser. Facket bjuder in politiker och kostymnissar för att vi ska kunna lyssna och ifrågasätta.

Dax att tänka till.... INGEN vill väl betalla in pengar utan att kunna påverka....Iaf lite.
Man behöver inte vara så engagerar som mig... Å jag är lite engagerad...mina vänner nere på sektionen jobbar mkt mer och har mer uppgifter.
Man får vad man vill... Jag har valt att vilja vara på en plats där jag tycker att jag passar just nu. Men det är endå den lilla skaran medlemar som röstat dit mig. Å det tackar jag ju så klart för. Men det är så lite jag anser att man måste göra som medlem.....
Å så medlem tycker ju jag att man skall vilja vara med iaf 2 ggr om året....För att se och lyssna på vad som händer med dem pengarna som man betalar i fackförenings avgift.

UPP TILL KAMP SA NÅGON TILL MIG..... JAG SÄGER DET ÄVEN TILL DIG!! // MARIA MAROSKA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0