Barack Obama

USA:S 44:e president och det första svarta president. FÖRSTÅ!!
Jag vet inte om det bara är jag som tycker detta är sensationellt. Eller helt jävla underbart bra. Jag är välldigt lite insatt i Usa:s politik men lite påläst är jag iaf pga omval av president. Det jag tycker är en super bra fråga är att sänka eller införa sjukhusförsäkringar som alla har råd med.
Å det skrämmer mig faktist att dem som styr vårat land idag vill ha mer privatisering inom vården. Å vill införa sjukförsäkringar som kanske inte alla kommer att ha råd med. Det betyder att du som inte är rik kommer inte få den bästa sjukvården. För er som är någelunda insatt vet att detta är på gång i våran huvudstad redan. Privata sjukvård med dyr sjukvård där läkarna får högre lön. Å vilka bor i inne staden... Inte jag iaf? Inte jag som är vanlig arbetare. Jag har inte råd med någon lägenhet i innerstaden här äns i våran stad. Å med våran lågkonjuktur så blir det ju bara ännu värre.
Men nu skulle jag ju skriva om Usa:s första president. Jag anser att han gör rätt som tar upp denna fråga. För i usa är ju sjukhus systemet helt upp fuckat. Å att han sedan vill satsa på utbildning och infrastruktur. Utbildningar är a och o anser jag. För att vara intressant på arbestmarknaden så måste det finnas utbildningar åt alla.
Om vi skall koppla Obamas utblindnings syfte till våran egen politik anser jag att våran regering håller på att göra klass skillnad i utbildnings syfte i vårat samhälle. Privatskolor till dem som är rik. Kommunalt till dem andra. Priva skolor i all sin ära men inte för dem rika. Alla skall ha chansen.
Kolla bara i västerås vad våran allians styrda "gubbar" bestämt i stadshuset. Bort med komvux.... Bort med vuxen utbildningarna.
VARFÖR?
I lågkonjuktur varslas det...vilka varslas?
Jo dem yngre som inte har rätt till A-kassa och kanske någon äldre som kanske vill skolas om men vart då? Då vuxen utbildningarna skärs ner.
Ja men nu var det ju Usa: jag skrev om... *skrattar*
infrastruktur då....vad är det för er som inte vet... Infra strutkur lever vi i dagligen. Det är Vägar, El & Vatten, Kollektivtrafik. lagar & Straff och så vi människan. Skolan tex.
Att alla ska ha en chans...så har jag förstått det lilla jag har lyssnat på Obama.
Sedan har han ju massor med andra saker han vill förändra har läst lite på nätet. Men utbildning och sjukvård tycker jag är viktigt... därför jag tog upp det här.
Han kommer verkligen få något att bita i. Landet ligger i en ekonomisk kris i en lågkonjuktur. Så han kommer få kämpa hårt. Men jag tror helt klart att han kommer fixa detta.
Tänk er...att slaveriet avskaffades inte för så länge sedan. Alltså....det är ju rätt länge sedan. Ingen från då lever ju idag. å det är ju säker 150 år sedan. Men om jag skriver så här då... Segretation(säker på stavning)förbjöds i skolor 1954. (rätta mig självklart om jag har fel. Men lite hängde jag iaf med i skolan. Å så om jag inte läst historien helt fel så fick väl svarta rätt att rösta 1957. Jag mednar det är ju iaf under den tiden mina föräldrar var barn.
Det är stort. Tycker iaf jag att en svart man är president i usa. Det betyder att världen öppnar upp och jag hoppas att detta kan leda till något bra.  Å att han kommer att föra sitt usa på det sättet han uttalar sig för att göra.
Jag och Zebastian har pratat historia idag. Jag har nu pratat rasims med min son. Att det faktist var så att det vita folket än gång i tiden hade slavar. Å vi har pratat om ordet Neger. (fast det har vi ju gjort förr....detta ord är absolut nej för mig eller för våran familj) Vad ordet Neger har för betydelse och hur stort det är att en svart männsiska styr en hel nation. Att detta skulle man aldrig kunna tänka sig för si så där 60-70 år.
Han säger ju i sitt tal att vägen är lång och att han inte klarar av att lyckas med allt på en gång och kanske inte äns på en mandatperiod men han vänder sig ju till folket och säger att Vi kommer att klara det. Att "vi" som folk kommer att klara det. Jag tror oxå på folket och då menar jag arbetarna...Inte dem som kan ta sina pengar och torka sig i röven med utan att äns byr sig. Även fast Obama kanske oxå är lite blå men han pratar iaf till och för folket. Jajjaa....
Historiskt...JAPP!! // MARIA MAROSKA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0