OM jag inte får betallt då skiter jag it

Är de verkligen så??
Jag läste min väns blogg och fick mig en tankeställare...Å tror att hon har mer än rätt... Att folk har svårt att jobba ideelt och på sin fritid.
Allt fackligt arbete/kurser/föreläsningar/möten osv har jag vart på under min föräldrar ledighet. Det betyder...på min fritid. Å dessutom utan pengar. LÖN!!
Men är de så... Är det verkligen så att folk vill engagera sig men gör det inte för att man måste ta av sin "egen" tid?
Glöden måste finnas för att vi som fackförening ska leva vidare..
FÖR ARBETARNA...
För våran välfärd...för politiken...allt har sin RÖDA tråd..."fiffig jag va va?"
Jag kan ju ibland känna att min familj tar över...jag skulle vilja mkt mer än vad jag kan. Men endå känner jag att jag är fasiken "bara" 30 och min tid kommer väl med. När barnen blivit äldre. Men samtidigt känner jag att jag håller diskutionen levande. Om facket, den röda politiken och om glöden. Senast idag berättade jag för mina vänner om facket och organisasionen och om hur det funkar. Å varför det funkar...
Men det som kan störa mig lika mkt som jag tror det stör min vän är att folk inte orkar kämpa på...för sin rätt. Förstå om vi tex inte skulle ha ett kollektiv avtal. Då skulle våra chefer bestämma helt från sitt synsätt...våran lön, semester, ledigt, ja allt...
Jag tycker inte du ska ha mer än 5 tusen i lön... NEHE...nej okey...tack jag tar det för jag måste... För att överleva...
Kollektivv avtalet är ju a och o för att man inte skall kunna anställa billigare arbetskraft...för att alla ska ha en rätt till den rätta lönen.
Jag menar....
Vilken chef anställer inte någon som är billigare än mig kanske...?
Man vill ju som företag hålla så låga utgifter som möjligt...
Då kan ju jag vara billigare arbetskraft än dig... Å tillslut blir det så att man tar vad som för att mätta dem munnar man har runt matbordet...
NEJ A-kassa, kollektiv avtal och facket måste finnas!!
En ny regering nästa val och mer glöd för att alla ska ha det så bra som vi bara kan ha det...
Fler som tycker det är roligt skulle engagera sig och iaf prata om det...om sin glöd...Håll diskutionen vid liv


http://www.bloglovin.com/m/11412577/0

// MARIA MAROSKA

Kommentarer
Postat av: Mickis

Japp, mig lär du inte bli av med i första taget....gillar dig skarpt! Kan se framför mig hur vi sitter i dagrummet på 5:e våningen nånstans om ett gäng år och tjattrar och slår näven i bordet för rättvisan skrattar

o hur våra barn kommer o rullar håret på oss fnissar



2008-11-20 @ 23:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0