Ring pysk!!

Idag blev jag så arg på mitt barn att jag var så arg så jag viste knappt vart jag skulle ta vägen....
Ja.. Trist va att jag inte har barn som är 100% perfekta...Å vilket skit att jag är ärlig om att jag har barn som inte är helt riktiga i mellan åt.

Vi skulle städa idag... Efter vi upptäkt att det var dammråtter högt som låg i barnens rum. Okey... Alle fixade sitt rum med bravu. Han hinkade i sina leksaker i korgarna/låder. Vips så fanns bara en lekmatta på golvet... Ett barn som grejar detta med städning.
Zebastian är ur usel på att städa...Eller NEJ han är fett grym på att städa rent från golvet..Men i hans korgar ligger allt från skitiga kalling till nästa veckas läxa. Han har noll koll på sina grejer...

Så det var bara att börja om...snäll som jag är så tänkte jag!! OKEY jag hjälper till...så vi börjar. Jag dammar och han fixar ner i allt på sin plats...

NI vet Allt har sin plats... Även i Zeb´s rum.

Då ser jag att han förstört skolkorten. (iof från förra året men det hör inte hit.)
Jag blir arg och vi diskuterar rätt och fel i hans beteende om att ha sönder. Å just över en person oxå på skolkorten. Jag försöker att förklara att ingen av oss vuxna har lust att betala skolkort som Zeb sedan ska förstöra när det passar honom.
Å som vanligt reagerar Zebastian med att skrika imot.
Tillrätta visa honom...Du behöver inte alltid skrika imot när det är du som har gjort fel. Vad tjänar det till... Har man gjort fel så säg istället förlåt och tala om att man förstått och att det inte skall upprepas...

Jag blir galen...Här går man och handlar skolbilder för att han vill ha dem så ska han klippa i dem. ALLVARLIGT!! Nicke kommer oxå in med mkt bra från vuxenvärlden...vad som är rätt och fel. Eller iaf vad vi anser är rätt och fel.
FEL är att förstöra...

VET NI VAD UNGFAN SÄGER DÅ....

"jag vill inte ha den där bruna jävlen på mitt skolkort"

Ni som inte sett någon med horn i pannan skulle vart här då...JÄVLAR det tog hus i helsike....

JAG DAMMADE TRASAN I TV SÅ DET EKADE I HELA RUMMET SKA NI VETA!!!

Nu får du för fan ge dig Zebastian jag trodde ärligt att jag hade lärt dig att såna där idioti kommentarer används inte hemma hos oss. DET ska du ha jävligt klart för dig. Rasism och främlingsförjäntlighet hör tamme fan inte hemma hos oss. Det borde du veta...
NU är din mamma så jävla förbannad så jag vill inte äns prata med dig..!!!!


Sen drämmde jag igen dörren...



Jag var så jävla förbannad så det kokade i kroppen. Jag gick ut till köksoffan och började plocka med allt jävla skräp jag sammlar där...

(ja jag vet det är töntigt att ha en köksoffa....men jag är fan 30 så det är tillåtet)

Nicke kom efter... Men jag kunde inte vara trevlig mot honom heller...

Prata inte med mig nu Nicke för då kommer jag ärligt säga något dumt till dig som jag kommer få ånga sedan...

Nicke gick...det är inte ofta han går ska ni veta!! Det är inte ofta han låter mig vara ifred när jag är arg och ledsen...Men jag tror han insåg att jag VERKLIGEN inte gick att tala till rätta....

För att inte få "jag vill mörda mitt eget barn känslan" gick jag för att ta en dusch. Jag var för arg för att ta ett tillrättavisande på engång.

Ja att vara så där arg är kanske inte så där jätte bra... Men till saken här den att Nicke tyckte att det var mitt bästa skälla ut dig samtal ever....
(kanske jag inte håller med om men vi kan radera när jag drämde igen dörren och gick)

Så hur slutade det... !!
Det slutade med att vi diskuterade i hallen...

Fick förklaringen att han hade klippt bort den här killen för att han var dum ihuvdet. Å att han inte ville ha honom på kortet 

(OKEY jag håller med det är en jävuls unge men kommer man från ett land där det hänt massor och sedan ska aklimatisera sig i svenska skolan kan man ha det svårt så lite förståelse som jag verkligen trodde jag fått Zeb att förstå)

men Zebastian han är väl för fan inte dum i huvudet för att han är mörk? Ärligt Zebastian jag trodde jag lärt dig bättre om denna fråga? Hur kan du ärligt säga på detta vis? vet du hur rasistiskt det är?
Zebastian fick inte en syl i vädret!!
Ärligt lilla vän hur kan sådan ord äns ploppa ur din mun. Har du missat att jag inte är svensk för fem öre i mitt utseende. Å framför allt är Zeb du är med brun...
När började vi i denna familj klanka ner på folks utseende.
Man är ju inte dum för att man är kines eller afrikan eller finne. ELLER HUR??
Zebastian sa inte ett ord...han skämdes så jävla mkt. MED ALL RÄTT!
Vet du att jag kommer aldrig i hela mitt liv acceptera dessa uttryck från varken dig, dina bröder eller era polare. Det ska du ha jävligt klart för dig.
Du kommer med all säkerhet stöta på i din uppväxt andra barn som kommer att kalla dig med rasistiska påhopp för att du inte är "helsvensk"
(vad nu en helsvenska är men men iaf)
Då skall du vara den smarta Zebastian och tala om för dessa barn att det är FEL FEL FEL att äns säga som dem gör. Det är då du ska vara det smarta barnet och tillrätta visa andra barn som inte fått med sig detta hemifrån.
Hajjar du Zebastian... Det är helt sjukt... vet du att folk i alla tider med annorlunda utseende/religion eller tankar blivit ratade för de dem är.
Svarta har vart slavar till det vita folket. Det vita folket förintade judar och tex zigenare under andra världskriget. För att folk såg annorulnda ut. Det vita folket slog sina slavar och hatade dem för att dem var svarta.
Det ger väl ingen rätten att hat någon för deras ursprung...
Då började psykmaria att gråta... jag var så arg och frustrerad att jag bröjade gråta.

På något underligt jävla sett tog jag hans ord personligt... Jag fattade inte hur mitt barn med de "urspung" jag har äns kunnde få dessa ord ur hans mun.

Fast även fast det kom tårar kunde jag inte sluta tillrätta visa honom. Det ska fan kännas att man sagt fel.

Förstår du att dina bröder är bruna. Du är brun....jag är brun... Inte äns din mormor och morfar är svenskar. Zebastian ärligt...
Jag fortsatte att älta rasism och vad främlingsförjäntlighet var!! Hur starkt jag var imot detta...Å att här hemma är alla lika mkt värda. Ute i världen är alla människor lika mkt värda... Sedan kan man tycka att folk gör fel och att folk är knäppa. Men vi har lagar och regler som knäpper åt folk som är dumma.
Å att den här kille på skolkortet inte kunde betee sig vet ju både du och jag. Å vad ger dig rätten att klippa bort honom från ett skolkort. Hur skulle du känna om du kommer hem till någon och dem har klippt bort dig från sitt skolkort för att du är brun?
Ärligt Zeb skulle inte du bli jävligt ledsen om någon skulle dömma dig efter din hudfärg? ögon färg? eller hårfärg?

vet du det finns så många i detta land som är lurade att inte tycka om folk som är tex bruna. vet du att det finns tom dem som vill att folk med rasistiska åsikter ska styra vårat land.
Förstår du då att då skulle bara Nicke ha rätt att leva här i sverige...

Är det så vi vill ha det...??

Zebastian blev jävligt spak...
Förlåt mamma.... Jag ska aldrig mer tänka så eller säga så... Jag lovar mamma... På riktigt...!!
Förstår du Zebastian vad jag har sagt...
Ja mamma jag förstår... Jag ska inte dömma någon efter dess uteseende.
BRA!!
Zebastian man behöver inte tycka om alla, det gör inte mamma heller. Men man ska aldrig ALDRIG utala sig om folks utseende.
Folk är inte dumma ihuvudet för att dem har en speciell hudfärg eller speciell härkomst.
Du behöver inte heller gilla alla...
Men man ska inte göra som du gjorde...Å absolut inte säga som du sa...
OM man inte gillar någon kan man hålla sig ifrån dem. Precis som du gjorde när denne kille var jobbig i skolan. Nu är det ju bättre för nu har han ju fått hjälp med sina problem.
Gillar man inte någon så fine... Men man ska inte vara dum mot någon. Å speciellt med barn som nyss kommit till sverige ska man ju faktist lära hur och vad som är rätt... Å det vet jag att du fixar! Sedan är det upp till skolan att göra det bästa och det har dem ju gjort...

Denna pojke går nu i en annan klass där dem jobbar hårt med svenskan och hur man ska göra mot sina nya vänner. Denna kille sloggs eller nöp till för att få vara med och blev fruktansvärt arg och frustrerad när dem andra barnen inte förstod honom, Zeb som alltid i är snäll fick väl sig extra mkt skit i mellan åt. Men detta är ju något som skolan såg fort att denne kille behövde mer hjälp och är nu flyttade till mindre klass och framför allt till annan skola när det var dax att byta. Så han är inte äns ett problem...det gjorde mig extra arg.

Det var jävligt länge sedan jag var så här arg... Jag mår jävligt dåligt när jag vart så här arg. Å det tar mkt energi från mig. Så mkt att jag mest ville sova på eftermiddagen. Men förmiddagen gick bra trotts vårat stora gräl. Alltid när jag och Zebastian haft våra duster pratar vi alltid ut i lugn och ro.
Zebastian hade inte så mkt att säga till mig efteråt. Han sa bara...mamma jag vet att du har rätt.
Jag själv mådde as dåligt och blev kännslomässigt ledsen. Jag gillar inte att flippa ur på mina barn på detta viset.
HUR många mammar har ÄRLIGT blivit på arg på sina barn så dem har gråtit??

När det gäller vissa saker här i livet står jag verkligen fast vid... NOLL RASISM...!! OM man skall eller vill dömma någon ska man göra detta efter personlighet inte efter grupp eller utseende.

Det är tungt att vara så arg iaf... Det är förjävligt...jag blir jävligt ledsen när jag blir så där arg...Å önskar ibland att jag inte skulle vara så där ARG som jag är. Tänk om man skulle kunna sätta sig ner och verkligen tala sitt barn till rätta på engång. Men det kokar i mig... Även fast jag fick välldigt mkt beröm av Nicke när jag hade tillrätta visat klart. Å han tyckte det var äkta...men jag vette fan...är det så jävla bra och låta tårarna rinna när man tillrättavisar ett barn? // MARIA MAROSKA

Kommentarer
Postat av: Mickis

Oj, herrejösses......mina hår på armarna står rätt ut och jag har tårar i ögonen.

Har läst högt för T och både han och jag tycker du har gjort det helt rätt!

Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna förklara för våra barn på ett lika bra sätt om nåt sånt här hoppar ur deras munnar....vilket jag hoppas att det aldrig, aldrig nånsin gör.



Jag förstår också att du mår dåligt, för det gör man när man reagerat så hårt och häftigt, men du klarar det här och mår snart bra igen!



...och jag tror ärligt inte att din son kommer yppa en sån här grej igen. Tror inte han tänkte ett dugg på hur hur han uttryckte sig och hur det lät.



Du har på ett mycket bra sätt förmedlat människors lika värde och det ska du har sånt enormot credit för.....om alla föräldrar ändå vore så! eller rättare sagt, om alla människor ändå vore så...tänk vilken underbar värld vi skulle leva i. Vilken dröm!



All credit till dig, Maria!



Kram



2008-11-09 @ 22:58:58
URL: http://mickis74.bloggagratis.se
Postat av: Mickis igen

enormot credit för = skulle stå = enormt stort credit för



Blev så till mig så det gick fort på tangenterna skrattar

2008-11-09 @ 23:00:52
Postat av: Mickis

och det ÄR ok att visa med tårar att man blir jävligt ledsen/arg/frustrerad....det är inte fel på något sätt!



2008-11-09 @ 23:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0