Varför bloggade jag inte igår...

För då hade mitt blogginlägg endast handlat om hur vida men låter sina barn ha egna datorer eller inte? Jag har verkligen förstått att mitt resonemang om detta är inte alls populärt bland andra. Å hamnade i en sån jäkla diskution som inte slutade förrän vid 01 tiden på lördagen.
Nu menar jag en dator med internett för sina barn. Okey att det finns perantalcontrol och hela den biten men jag köper inte sånt.
Men jag tänkter inte ge mig i min åsikt angående varför barn har sin egen dator.
Sedan finns det massor med barn som har sina egna datorer. Men det täker jag inte diskutera.
Jag blev snarare uppletad på min msn, för att jag hade ifrågasatt varför en av mina vänners 6 åring fick en laptop i födelesdagspressent. Personen i fråga blev tydligen kränkt av min fråga?
Å då frågade jag i ett forum på den populära sajten familjeliv.se
Nyfiken som jag är vill jag veta när folk handlar annorlunda än jag i vissa saker. Å är till 100% nöjd med ett svar och kan man stå för varför man gör saker så är jag med på det oxå.
När man gör något måste man ju kunna stå bakom det man gör och det man säger.
Jag köpte svaret.
Men den andra parten köpte inte att jag frågade.
Jag kände mig grymt påhoppad via msn.
Om att jag var en "dålig" mamma för att jag inte lät mina barn utvecklas? att jag var rädd för datorer? att jag utsatt mitt barn för rånrisk för att min äldsta  barn har en mobil...som tydligen är samma sak som en dator?
att jag som vill ha kontroll över vad mina barn gör kommer antagligen få barn som revolterar i tonåren sedan?
Å shit när jag skrev att här hemma är det vi föräldrar som bestämmer och att vi låter inte våra barn bestämma förrän vi tilllåter dem bestämma. Alltså jag bestämmer alltid!!
Ja jag var enligt denne helt rubbad i roten. Jag var för kontrollerande....
Men jag är stark. Jag står för min uppfostran och är helt övertygad om att det funkar. Funkar den inte...Så är det ju BARA mitt fel.
Jag anser att man kan utvecklas på massa andra sätt. Man behöver inte ha en laptop med internett för att bli smart.
Jag är smart...Min sambo är smart och alla mina vänner som inte haft datorer som man måste wikipedia alla saker på är oxå smarta.
Jag lekte hela dagarna långa ute.
Att gå i musepiggkläder tills man var 10-12 år och leka ute eller inne med sina vänner utan matriella saker var coolt. Vi är ju super bra idag.
Man utvecklas utan mekanismen data.
Jag anser att man som förälder måste engagera sig i sina barn.
Nu vet jag att denna familj gör det...det är inte det som är frågan. Jag menar deras barn har ju andra aktiviteter än datorer.
Men som jag tex.
Jag sitter vid datorn när mina barn gör annat. Vill mina barn ha min uppmärksamhet så stänger jag ner och vi gör något annat. Tillsammans.
Jag lyssnar på mina barn och kollar av dem vad dem vill göra. Jag ger dem all min tid som jag anser att man skall göra under deras vakna tid.
Då menar jag INTE att jag sitter och leker med dem på golvet 7-24 utan dem får leka själva med.
Jag anser att en dator inte skall få styra mitt liv. Å inte mina barns heller!!
Sitter jag här och min äldsta vill spela så go fore it.
Jag lyfter mitt arsele och han får sin data tid.
Nu har ju vi "stränga" regler när det gäller dataspelande här.
Vi har tom ett kontrakt när det gäller data och tv.
OKEY... Alla är olika!!
Men här hemma funkar det bra. Å jag vet ju hur min äldsta blir vid för lång tids dataspelande. Helt urflippad!!
*hahhahhha*

Det är han själv som kommit på idén. Efter att ha tittat med mig en gång på Nannyakuten som gick förr.
Jag och Nicke la dit det där med respekt och ljudnivån och han själv fick välja tre uppgifter att göra. För att han skall få spela dator en timme varannan dag. Å få titta på tv en halvtimme innan han somnar. Å innan frukost på helgerna.

Då är det alltså upp till honom att slutföra sina uppgifter så att han får sin data tid. Undersommaren sket han fan i data. Han var ute med sina kompisar och med oss hela sommaren.

Vårat kontrakt ser ut på detta sätt!!

*respektera varandra
*plocka fram innan maten på bordet
*bädda sin säng varje morgon
* torks av bordet efter middags måltiden
* använda en bra ljudnivå här hemma

NU HANDLAR MITT BLOGGINLÄGG bara om detta...vad fan håller jag på mig. hahahhaaaaa
Men jag tycker det är rätt så lustigt att en människa som inte äns hänger med i ett forum på internett.
(med aktiva blogginlägg)
Tar kontakt med mig på msn för att jag har en annan åsikt och anser att jag trampar in i deras familj när jag ifråga sätter en 6 årings pressent.
HAHHAAAA folk är roliga!!
Eller fett jävla töntigt...

Jag kommer bli stenad för detta inlägg men det kan jag ta!!
Fuck jävla data till barn... // MARIA MAROSKA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0