Angående det här med bibeln...

Bibeln är ju en saga... Eller så har det hänt på riktigt...det tänker inte jag tala om för någon vad dem skall tro eller tycka. Det är upp till var och en att tro eller inte tro.
Å vad det bekommer mig så är jag helt övertygad om att jag inte har en anning...
Men vad det inte så här...??
Att adam och eva fick massor med barn men i bibeln valde man att representera tre av dess söner...  Kain som skulle representera hmmm nu ska vi se om jag mins rätt vem som var vem...Kain skulle representera jordbrukare och Abel skulle då alltså representera herde/djurskötare. Tror att det var så här annars är det tvärt om. Sedan fick ju Adam och Eva Set. Adam och Eva fick oxå döttrar... Men jag tolkade iaf bibeln när jag läste den att män var mer världa än kvinnor därför finns massor av textrader med män i. Men det är min tolkning...
Sedan...vänta nu...

*reser mig upp och hämtar min ärvda bibel*  (min farmor var djupreligöst lestadian dem värstaste av värsta ;-) )
Men Kain dödade Abel eller vänta jag måste kolla...
Jo Kain dödade Abel och blir ivägskickad från sin familj.

(jag väljer att ändra om språket en del då det är mkt om och om igen)

Jo han blir alltså ivägskickad och i Moseboken står det så här...

Innan han blir ivägskickad så märktes han i pannan för att han inte skulle kunna bli dödad av vem somhelst.
(min tolkning det måste ju funnits annat folk)
Det är inte först när Kain blir i vägskickad som man berättar om hans fru.
(vem är då hans fru en yngre syster eller en kvinna från dem som inte fick döda honom när han blev ivägskickad?)

Det står även i Moseboken att Adam oxå fick döttrar.

Det var väl inte förrän flera hundra år senare som Gud förbjöd folket att ingå äktenskap med en nära släkting?
Jag mins inte...Å jag vågar faktist vägra läsa bibeln en gång till.

En tanke jag ofta tänkt är att detta måste ju vart en saga. Som gick från mun till mun. Den skrevs ner och männskligheten lade på år eller händelser. Drog bort namn och händelser.
Precis som vi gör idag...
Som i viskleken  

Har ni läst Noaks ark? Läs det och se hur mkt som dem lämnat bort? Eller kanske tom satt dit?

Asatron en sed i ständig förändring...?? Sagor, berättelser som folk väljer att ta till sin tro.

Så summa summarum så var inte Kain och Abel bögar  // MARIA MAROSKA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0