Effektiva uppmaningar

Hur ofta ger vi våra barn effektiva uppmaningar? Å hur många gånger berömmer vi dem för att faktist klarat av situationen efter man gett en effektiv uppmaning?

vad menar jag egentligen...vad surrar jag om. Vadå effektiva uppmaningar...? Jag ger mina barn effektiva uppmaningar varje dag. Men jag är dess värre dåliga...riktigt sämst på att berömma när den effektiva utmaningen verkligen fungerar.
Å vid positivt berömm blir barnet alltid lättare att handskas med. Det vet alla...eller det borde iaf alla veta om. Positiva föräldrar positiva barn...

vad menar jag då?

När tex Alexander eller Zebastian ska gå och borsta tänderna innan lägg dax.  Det är ju verkligen en situation jag kan ge en effektiv uppmaning...
hur gör jag då? Det är verkligen skit enkelt att guida barn i det dagliga livet.... Töntigt enkelt egentligen. Det gäller bara att förmedla vilja och positivitet.
Gå fram, ta ögonkontakt
~ Nu är det dags för dig att borsta tänderna. Säg till om du vill ha hjälp.
Se till att han går till badrummet .
När tänderna är borstade~så duktig du har blivit på att borsta dina tänder själv.

Det gäller att vara tydlig som förälder. Just det här med....
Vi skall gå ut. Innan vi går ut skall du klä på dig så mkt du kan själv. Sedan ber du om hjälp med det du inte kan själv. För vi skall gå ut.
Det gäller att vara tydlig....

Jag har verkligen övat på mina barn denna vecka... först känner man sig något töntig. Just för att visa saker är så självklara.... Men att berömma i situationer man vill ha förändring hjälper faktist. Det är helt sjukt...
Utan att ljuga har vi inte haft en konflikt här hemma på en hel vecka. INTE än enda...

Att tala om för barnen NU SKA VI...DU SKA...Å inte VILL DU eller KANSKE.
Självklart skall barn få välja saker och ting själva...
Men det är under ansvar från mig som vuxen...
Ett barn med för mkt allternativ blir ofta bråkigt. Jag har slutat ge för många allternativ.
situation hemma hos oss jag stört mig på är att Zeb springer runt och letar kläder en kvart innan han ska gå till skolan.... Så här har vi gjort...

Zebastian är stor...han får själv lägga fram kläder till dagen efter.
Men i hans situationer tar jag med ögonkontakt och framför allt kroppskontakt.
Nu är det dax för dig Zeb att lägga fram kläder för skoldagen i morgon. När du har valt dessa kläder är det dem som gäller.
Å när han är klar kommer det här viktiga berömmet.
Tro det eller ej men torsdags kväll åkte kläderna fram av sig själv och jag behövde bara berömma att dem var framme.
Det gäller att som mamma/pappa/vårdnadshavare att man ser det lilla. Att man faktist tar sig tid att se...

För barn fiska hela dagarna efter uppmärksamhet. Får de inte positiv uppmärksamhet vänder dem kappan och ger sig fan på att ses och då blir det att dem tar till den negativa sidan hos dem och gör saker där dem verkligen syns.

Bara dem för uppmärksamhet spelar det ingen roll om den är bra eller dålig.

Nej mer effektiva uppmaningar och mer beröm när dem fixat det.

Någonstan finns detta i ryggraden hos föräldrar med det sunda förnuftet men vill man ha en förändring så är det värt att tänka på. // MARIA MAROSKA...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0