När jag var barn...


Jag kanske ska fråga om jag får hyra in mig att bo där...kanske ska åka iväg en vecka varje år och bara bo där... Sova ute... äta ute...skita ute...  Det enda jag skulle behöva var en bössa och en hund. Utan hund skulle jag vara skitnödig hela tiden. Jag skulle inte äns känna mig säker med en annan människa..
Jag mins när jag och fafar sov ute i vindskydd om natten... det enda som tittade ut var ens lilla näsa. Då sov jag i underställ, raggsockor, farfars vargmössa (ja jag vet det är så fett dåligt att jag har gjort det haft äkta djur på mig men dem värmer dock bäst), lovikavantar och sedan ner i en sovsäck för -20grader och så liggande på en renfäll. Å så med en hund som värmde på sidan om och så farfar på andra sidan. Min farfar värmde en inte så mkt...han var en smal och senig karl. Så smal...men stark som en oxe.
Vi hade så mysigt...Å det mysigaste av allt var när vargen ylade. Men det gick lika bra med en hund som yla.
Jag tycker ändå det är rätt häftigt att jag som är född i chile kom till världens mysigaste Norrländska släkt.
Även fast vi har fett dålig kontakt... Alltså i verkliga livet kontakt menar jag då. Det var annat när farmor och farfar levde då var vi där varje lov från skolan. Eller varje semester jag hade från jobbet. Jag saknar det...
Jag saknar det här med att klä sig varmt och kasta sig iväg på en spark och ta med sig fika och sedan gräva en bänk i snön och sedan bara sitta och avnjuta dagen. Låta barnen springa runt i snön...grilla när man är hungrig... Korv... hamburgare eller vad som...
Ute ute ute....
undrar du hur man bajsar? eller kissar?
Killarna står upp vid urinering... vi tjejer står på huk... Lika dant när man bajsar...Är det fett mkt snö...så man sjunker...skottar man fram en toalett... Man gör en toa...Tar granris och sitter på så det inte blir så satans skallt i röven...eller så kan man ha oturen att fastna med skinkorna i snön....
Så bajsar man... Å då räser bajsar man om det är kallt ute... 

Jag vill ha mer snöööö och mer vinter...eller längre vinter... Jag vill lära mina barn att åka slalom, snowboard och skidor.
Det är dem jag ska ta fram...kanske på tisdag? Tänkte jag skulle samla ihop ett gäng barn och mammor och åka pulka på dagen. Det är ju faktist rätt skönt när solen lyser på....
Mitt stora problem är att mina vinterbrallor är för små... Men idag och igår funkade det faktist med två par brallor. Å jag tror att jag skall ha ett par vindbyxor någonstan...Så man kan kasta sig ut från backen....

Vi har en tvåmedad bob här hemma som är familjens utmaning för iår. Det är min gammla från när jag var liten. Jag var en hejjare på den...
Det ser ut som en moppe...hahha eller nja kanske inte...men det är bara en med under där man sitter...Å så är det en under styret...å så är det bara att kasta sig ut för backen och sedan hoppas och be till gudarna att man har ballansen kvar... Eller nått i den stilen....

I morgon bär det iaf av till Ramnäs för vinter aktiviteter.... // MARIA MAROSKA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0