Belöningssystem ris eller ros eller kanske båda?

Föräldrar utbildningen idag var riktigt bra måste jag säga...

Det handlade om belöningssystem!

 Är det rätt eller är det fel?


Nu gjorde kursledarna väldigt klart för oss att inget barn som inte har ett eller flera belöningssystem genom sitt liv kommer överleva iaf och växa upp och fatta poängen med att tex hjälpa till eller klara av saker.


Hur har vi det här hemma och vad är min åsikt?


Jag har en väldigt blandad åsikt när det gäller belöningssystem.


Belöningssystem i sig kan funka mkt bra för vissa familjer och säkert för oss med om vi hamnar i en situation där vi verkligen behöver det!!


Men jag är HELT emot belöningssystem när det gäller vardagliga saker.


Som vad då?


*klä på sig

* duka av bordet

* städa

* borsta tänderna

*ta medicin


Varför är jag emot belöningssystem då då? JO för att jag anser att vardagliga saker SKALL göras utan att man får en belöning för det.

Det ska kläs på, bordet ska dukas, rummet skall städas och tänderna borstar vi tänderna vare sig vi vill eller inte.

Medicin tar vi för att överleva. (i denna familj iaf)


Jag tycker att vissa saker är det bara för barnen att acceptera. Det är jag som är mamma och dem gör som jag säger.


Jag mins hur vi bråkade med Alle om Astmamedicinen. Men efter 7 gånger med gråt och polisgrep i princip så går han idag och tar sin medicin utan problem. Medicinen måste tas. PUNKT!!


Jag vet att jag kan upplevas hård som fan och att diskutera barn och barnuppfostran i en blogg kan vara rätt stötande för vissa människor.

Men det är så här jag ser på saken...


En del saker är ett måste!!

Vet barnen att jag är konsekvent  så funkar vissa saker super galant. Tom saker som man tror ska gå åt skogen funkar för att barnen vet att man säger det man menar.


Jag skulle kunna använda detta system om det fanns något som verkligen inte funkade... Eller om det var saker som man kan ge en morot för så att saker faktiskt går smidigare.


Nicke och hans mamma berättade idag att dem hade belöningssystem när det gällde betygen i skolan.

Efter varje år betygen kom fick dem veckopeng efter betyget. Nu mins jag inte exakt hur mkt och för varje siffra. Men Nicke tyckte det var en super bra morot. Å jag kan hålla med om att tonåringar behöver morötter för att inte bli så skoltrötta och speciellt under tonåren när det är massa andra hormoner som spritter i kroppen på en. Å saker är mer intressanta än skolan.


Vi körde ett tag här med kontrakt med Zebastian när det gällde läxor och sedan valde han två punkter till. Kontraktet var bra i sig och då fick han spela dator. Som ett belöningssystem. Det funkade och kontraktet rann ur sanden när läxorna fick rutiner. Så vist har jag prövat det.


Det är en bra sak men jag är rädd för att många föräldrar kanske inte själva vet hur dem ska styra upp och kanske ger sin barn för stora krav.


Ett belöningssystem ska ju faktiskt gå ut på att man klara av det. Att man får visa att man kan och att man vill och att man får sin belöning. Det är ju inte till för att misslyckas....


Så jag är lite kluven...


JA jag skulle kunna använda det men inte till vardagliga måsten!! // MARIA MAROSKA


Kommentarer
Postat av: Anonym

fin blogg :)

2009-03-10 @ 21:04:37
URL: http://miiahskarameller.blogg.se/
Postat av: Sara

Hallå..

Är det föräldra-Komet ni går eller är det Cope? Eller det finns ju flera men vilken går ni?

Intressant är det iaf för jag har ju läst KBT..

Kramis

2009-03-10 @ 21:31:44
URL: http://charliot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0