Manifestation för att belysa dagavlönade....

När eller hur man kan göra detta mot folk i sverige 2010 är för mig ofattbart.
Förr i tiden stod män och kvinnor utanför fabriker eller gruvor eller andra slags arbeten för att se om dem kunde få jobb för dagen.... Man kunde bli utvald som man om man var stor och stark och behövdes på ett bygge...var man smal och smidig kanske man passade bättre någon annanstan....dem stod där och viftade för att synas för att få hem en daxlön till sin familj...till sina 12 barn och fru. Eller hur det nu var förr...Men själva grejen är att det funkar så även idag... 2010!!!
Fast med teckninkens under...

Idag jobbar massor med människor inom bemanningstjänser av olika slag. Utan att ljuga så har nog dem flesta kategorier av yrken en slags vikariepool som funkar relativt lika.
Man är vikarie och ska vara tillgänglig när arbetsgivaren tycker. Inom min bransch får våra vikarier ett sms.
Å det går ut till alla vikarier inom västerås stad som matchar en viss profil som vårat gruppboende söker.

Smsen ser lite olika ut.
Men typ

Jobb på majans gruppboende 13/3 7-16.
Sedan är det den som svarar JA på smset först får jobbet. Men det är ju massor med vikarier som är ute på olika jobb redan å kanske inte har möjlighet att svara på ett sms.
Det är så sjukt...

Det är så sjukt enligt mig att behöva för det första ha en mobiltelefon som funkar. Sedan ska du bekosta ditt sms JA själv. Å du kan då inte vara 100% säker på att jobbet är ditt.

Här går man fast anstäld och har sina tider mer eller mindre bestämt. När jag jobbar får jag min lön och jag behöver inte bry mig så mkt mer om det.

ute i vårt sammhälle finns det folk som inte vet från dag till dag om dem får jobba eller ej???
det borde finnas ett bättre system för att inte folk ska behöva må dåligt eller ska behöva jobba för mindre peng än de dem ska..... // MARIA MAROSKA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0